 
 
    
      
 Announcement
 In the future this course will
be part of the 
    Research Master program Human Behaviour in Social Contexts. As
    courses then have to be taught in English, and there need to be
    an option to study the course material from books written in English,
    as an alternative to our own Dutch manuscript
    Waarschijnlijkheidsrekening. If there is enough
    interest the course will be lectured while using Ross (2002).
    If there are less than four students, they will be encouraged to
    study parts from either Boomsma (2005), Ross (2002) or Kelly
    (1994), under our guidence of course. 
In principle, the course will be taught in period 2a of the academic year
    20072008, not in 20082009, due to educational leave of the lecturer. Those who want to study the material on an individual basis during 20082009 may contact the lecturer. The course is in principle suitable for both master and research master students. 
    
Plaats en tijd
Periode 2a, 2009 eerste college 8 april 
Vrijdags van 9.15 tot 11.00 uur 
Zaal 155, Muntinghgebouw, Grote Kruisstraat 2/1 
  
Week 2126, Zaal 55, Muntinghgebouw 
 Inhoud en werkwijze
    In het college Waarschijnlijkheidsrekening (M-203) wordt een
    inleiding gegeven in de theoretische
    waarschijnlijkheidsrekening. Dit gebeurt in hoofdzaak aan de
    hand van een dictaat van Nevels (1980), dat met zijn toestemming
    door ons is herzien en aangevuld, en dat zelf weer beschouwd kan
    worden als een samenvatting van gedeelten uit Inleiding tot
    de waarschijnlijkheidsrekening van Stam (1964). Zowel de
    inhoud van het boek van Stam als Introduction to
    probability van Kelly (1994) sluiten nauw aan bij de stof
    die in twaalf weken tijdens de cursus wordt behandeld.
    Het dictaat dat bij de cursus wordt gebruikt is verkrijgbaar bij
    de Klapperwinkel. Een gedetailleerd overzicht
    van de inhoud daarvan wordt verderop gegeven. 
    De historische ontwikkeling van de waarschijnlijkheidsrekening
    wordt boeiend en zorgvuldig beschreven door Bennett (1998) in een    
    boekje getiteld Randomness; zij beschrijft ook schijnbare
    paradoxen en de wezenlijke onvoorspelbaarheid van het toeval. En
    toch kunnen we met het toeval rekenen ... Sterker nog, de
    kansrekening vormt de grondslag van de statistiek en daardoor
    mede van toegepast wetenschappelijk onderzoek.
 Stelling
 
    "Voor een juist gebruik van statistische technieken en het
    interpreteren van de met deze technieken verkregen resultaten is
    enige kennis van het begrip kans onmisbaar. 
    Het verdient daarom aanbeveling aan een opleiding tot gebruikers
    dezer technieken een inleiding in de waarschijnlijkheidsrekening
    vooraf te laten gaan."    K. Nevels (1974)
 
    
Toetsing
De toetsing van de cursus valt uiteen in twee gelijkwaardige delen.
      
 Bij een voldoend eindresultaat (het rekenkundige gemiddelde
    van de uitkomsten behaald voor opgaven en toets, maar minstens
    het cijfer vijf op het schriftelijk tentamen) is de honorering
    voor psychologiestudenten drie studiepunten.  
Referenties
Vragen en opmerkingen 
  
Voor vragen en opmerkingen kan contact worden opgenomen met de
    docent A. Boomsma,
    Grote Rozenstraat 15, kamer 221,
    telefoon (363)6187, e-mail a.boomsma@rug.nl. 
 College Students'
    Perceptions of Probability
 
    In het tijdschrift The American Statistician (2003), 
    57, 3745, staat een artikel van J.H. Albert over de
    manier waarop studenten aanvankelijk tegen het kansbegrip
    aankijken. We kunnen, in ieder geval exploratief, nagaan of het
    college daar verandering in brengt. 
 
    Christiaan Huygens (16291695)
| Periode | Stof | Opgaven | 
|---|---|---|
| Week 1 (08/04) | Paragraaf 1.1 t/m 1.6; Bijlage A | 1.1, 1.3, 1.4, 1.5 | 
| Week 2 (15/04) | Paragraaf 1.7 t/m 1.8 | 1.10, 1.12, 1.13, 1.16 | 
| Week 3 (22/04) | Paragraaf 1.9 t/m 1.10 | 1.24, 1.35, 1.36, 1.38 | 
| Week 4 (29/04) | Paragraaf 2.1 t/m 2.3, Bijlage C | 2.1, 2.2, 2.5 | 
| Week 5 (06/05) | Paragraaf 2.3 t/m 2.7 | 2.8, 2.10, 2.14 | 
| Week 6 (13/05) | Paragraaf 2.8 | 2.18, 2.19, 2.20 | 
| Week 8 (27/05) | Paragraaf 2.9 | 2.21, 2.23, 2.24 | 
| Week 8 (03/06) | Paragraaf 2.10 t/m 2.13 | 2.25, 2.27 | 
| Week 9 (10/06) | Paragraaf 3.1 t/m 3.3 | 3.1, 3.2, 3.5b | 
| Week 10 (17/06) | Paragraaf 3.4 t/m 3.5 | 3.9, 3.12 | 
| Week 11 (24/06) | Paragraaf 3.6, 3.7, Bijlage F | 3.14, 3.15, 3.18 | 
| Week 12 (01/07) | Paragraaf 3.8 | 
    
    Inhoud
    Waarschijnlijkheidsrekening
 
 
Hoofdstuk 1.  Begrippen uit de kansrekening 
 
  1.1    Toevalsexperimenten en gebeurtenissen 
 
  1.2    Relaties tussen gebeurtenissen 
 
  1.3    Het begrip kans 
 
  1.4    Eigenschappen van kansen 
 
  1.5    Een wiskundig model 
 
  1.6    Het begrip kansveld 
 
  1.7    Enige combinatoriek 
 
  1.8    Binomiaalcoëfficiënten 
 
  1.9    Conditionele kansen 
 
 1.10         Onafhankelijkheid 
 
 1.11         Opgaven 
 
 
Hoofdstuk 2.  Discrete stochastische variabelen  
 
 2.1    Stochastische variabelen 
 
 2.2    Verwachtingswaarde 
 
 2.3    Eigenschappen van de verwachtingswaarde 
 
 2.4    Simultane verdelingen 
 
 2.5    Conditionele verdelingen 
 
 2.6    Onafhankelijke stochastische variabelen  
 
 2.7    Variantie, covariantie en correlatie  
 
 2.8    De binomiale verdeling 
 
 2.9    De Poisson-verdeling 
 
 2.10  De hypergeometrische verdeling  
 
 2.11  De geometrische verdeling  
 
 2.12  De negatief-binomiale verdeling  
 
 2.13  De multinomiale verdeling 
 
 2.14  Opgaven 
 
 
Hoofdstuk 3.  Continue stochastische variabelen 
 
 3.1    Dichtheidsfuncties 
 
 3.2    Verdelingsfuncties 
 
 3.3    Momenten 
 
 3.4    Momentgenererende functies 
 
 3.5    De negatief-exponentiële verdeling 
 
 3.6    De normale verdeling 
 
 3.7    De Centrale Limietstelling 
 
 3.8    Marginale en conditionele verdelingen 
 
 3.9    Lineaire conditionele verwachtingen 
 
 3.10  Onafhankelijke stochastische variabelen 
 
 3.11  De gamma-verdeling  
 
 3.12  De bèta-verdeling  
 
 3.13  De chi-kwadraat-verdeling
 
 3.14  De Student t-verdeling  
 
 3.15  De F-verdeling
 
    3.16  De relatie tussen normale, c2-, Student t- 
    en F-verdelingen
 
 3.17  Opgaven 
 
Referenties  
  
 
Bijlagen
A. De frequentiedefinitie van het begrip kans 
     
B. Enige differentiaal- en integraalrekening 
  
C. Meetkundige reeksen 
  
D. De Taylor-reeks 
  
E. Enkele limieten 
  
F. De chi-kwadraat-toetsingsgrootheid van Pearson 
  
G. Overzicht van kansverdelingen 
H. Het programma PQRS 
I.  Beknopt literatuuroverzicht 
    
Register     
Goto top
Back to Homepage of Anne Boomsma
 
 
    Jacob Bernoulli (16541705)
 
 
    Abraham de Moivre (16671754)